Verrijkingsmateriaal om van te smullen

Ik kom voor mijn werk regelmatig op scholen.  Nadat we hebben doorgenomen aan welke eisen het verrijkingsmateriaal moet voldoen, volgt al snel de volgende vraag: “Als leerkracht heb ik weinig tijd. Wat kan ik dan aanbieden en waar is dat te vinden?”
In dat geval is het prettig om materiaal te kunnen laten zien. Zodra er weer iets nieuws op de markt komt zorg ik dat ik het ‘in huis’ krijg. En zo was ik in afwachting van een bestelling bij uitgeverij Eduforce.

Een pakket met ‘inhoud’

“Er ligt een pakketje voor je bij de balie,” hoor ik de receptioniste zojuist zeggen. Ah, dat zal het pakketje van Uitgeverij Eduforce zijn. En ja, dan moet ik bekennen dat ik me even weer net zo enthousiast voel als een klein kind dat op 5 december de zak met cadeautjes van de goede Sint ziet binnenkomen. Het gewicht van het pakket verraadt dat er flink wat materiaal in de doos zit. Als ik de doos open worden mijn zintuigen aangenaam geprikkeld door de kleurrijke afbeelding van het boek dat bovenop ligt. Het ontbreekt me op dat moment helaas aan tijd.  Ik ben dus genoodzaakt  mijn nieuwsgierig even uit te stellen tot na de herfstvakantie.

Veelzijdig en vernieuwend

En nu is het zo ver. Ik ga er eens even goed voor zitten. Wat een veelzijdig pakket. Wat ben ik blij om te zien dat er een hele reeks bij zit met verrijkingsopdrachten op het gebied van taal. Ik vind het namelijk altijd teleurstellend dat taal toch vaak een ondergeschoven kindje is in het onderwijs. De nadruk ligt vaak op rekenen en techniek terwijl taal nou juist een dagelijks middel is om te communiceren; om mensen met elkaar te verbinden.
Wat zit er achtereenvolgens in het pakket:

Plaatjes om van te smullen en vragen die hersenen laten kraken

Of het nou de boeken van Sandra van Bijsterveld zijn, die van Emmi Visser, Niels Bron of Brigitte Bosman: het materiaal spreekt allemaal erg tot de verbeelding:  de tekst wordt regelmatig afgewisseld met afbeeldingen.

  • Ik weet inmiddels uit ervaring dat de boeken van Sandra van Bijsterveld erg tot de verbeelding van kinderen spreken. En trouwens niet alleen tot de verbeelding van kinderen maar ook tot die van hun ouders. Leuke weetjes worden afgewisseld met aansprekende opdrachten. Onderwerpen als ‘leren leren’ en ‘denken en voelen‘ zijn thema’s waar kinderen de hele schoolcarrière en zelfs de rest van hun leven plezier van kunnen hebben.
  • Emmi Visser kende ik al van de prachtige documentaire (on)gewoon hoogbegaafd. Ik wist dat Emmi verrijkingsmateriaal maakte maar ik wist niet dat ze inmiddels al zoveel op de markt had gebracht. Volgens Emmi Visser is  het hoofddoel van de methode ‘denken over taal’ leerlingen plezier te laten beleven aan en inzicht te geven in taal. Je hoeft de boeken maar even door te bladeren en te ervaren dat deze boeken voldoen aan het leerplezier. De geschreven taal sluit mooi aan bij het leesniveau waardoor je het zelfstandig uitvoeren van de opdrachten vergroot. De boeken laten zien dat taal zoveel meer is dan zinnen formuleren, spelling, en werkwoordvervoeging. Emmi geeft de leerling niet alleen een kijkje in mensentaal maar o.a. ook in dierentaal, ze leert kinderen waar taal vandaan komt, geheime taal en hoe je met taal kunt spelen. Heeft je kind/leerling veel verbeeldingskracht? Zeker weten dat het zijn talent tot uiting kan laten komen in deze methode. Een serie waar ik niet alleen als kind van had gesmuld maar nu nog steeds.
  • Van dezelfde schrijfster is ook de serie ‘denken in getallen’ verschenen. Als ik als kind had mogen rekenen met deze serie dan was ik zeer zeker gemotiveerd geweest om me meer in te spannen voor alles wat met getallen te maken heeft. Emmi brengt getallen tot ‘leven’ en laat je het nut inzien van rekenen. In het deel voor kinderen vanaf groep 3 bijvoorbeeld, laat ze kinderen  een reis door het menselijk lichaam maken. Zo leert een kind niet alleen over het menselijk lichaam maar leert het ook rekenkundige begrippen te koppelen aan bijvoorbeeld bloedcellen, lichaamsgewicht, longinhoud. Niet alleen interessant voor kinderen van groep 3 trouwens. Ook geschikt voor oudere kinderen. Ik hoop dat Emmi nog lang niet is ‘uitgedacht’ zodat er een vervolg komt.
  • De serie Denkwijs (ook van Emmi) toont op veel vlakken overeenkomsten met de verrijkingsboeken van Sandra van Bijsterveld en Niels Bron. De schrijfster zet de kinderen aan  om  verbanden te leggen, om kritisch waar te nemen en niet zomaar alles aan te nemen.
    In alle series van Emmi komen veel vragen voor die een beroep doen op het analyseren, evalueren en creëren (hogere denkvaardigheden). De series mogen mijns inziens niet ontbreken in het schoolaanbod.
  • De serie Prik en Ko  van Brigitte Bosman doet een beroep op studievaardigheden.Tot voor kort had ik nog nooit van Brigitte Bosman gehoord maar nu weet ik ook dat ze schrijfster is van kinderboeken zoals ‘superoppas  en  ‘Bang voor hondenweer.’
    Ook in de serie ‘Prik en Ko’ is het leesniveau goed aanpast waardoor de leerling zelfstandig met het werkboek aan de slag kan. In elk deel beleven Egel Prik en Ko Konijn een avontuur zoals in pluswerk groep 8: ‘Prik en Ko en het raadsel van de verdwenen hazelnoten.’ Persoonlijk vraag ik me wel af of kinderen in de bovenbouw gecharmeerd zijn gepersonifieerde dierenfiguurtjes. Maar laat ik niet op zaken vooruit lopen. Ik vraag het binnenkort aan de jonge gebruikers zelf en zal hiervan verslag doen.
  • Rekenkundig is een nieuwe serie werkboeken ook gemaakt door Brigitte Bosman voor verdieping en verrijking van rekenen en studievaardigheden. Ook in deze serie staat een dierenfiguur centraal. Voor het werkboek van groep 5  bijvoorbeeld speelt Michel de muis de hoofdrol. Michel is een slimme muis die graag dingen zoekt. In dit geval kruipt hij in alle gaten en hoeken van de dierentuin. Ondertussen maken de opdrachten kinderen vertrouwd met getallen, maten, vormen, structuren en de daarbij passende relaties en bewerkingen. De opdrachten zijn divers, afwisselend en hebben een opbouw in moeilijkheid. Er wordt ingespeeld op rekenkundig inzicht, het effectief gebruik maken van informatie, leren analyseren, kritisch kijken en de ontwikkeling van de creativiteit in het bedenken van oplossingen.

Alle werkboeken zijn los, en voor een gereduceerde prijs in pakketten van vijf verkrijgbaar.

Werk jij met hoogbegaafde kinderen of ben je zelf hoogbegaafd? Welk materiaal mag volgens jou niet ontbreken in de klas? Ik ben benieuwd naar je tips.

Vond je dit nuttig? Dan kun je het delen!
Geplaatst in Blog, Leer- en spelmateriaal, Leren leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *